Shining: Blackjazz (2010)

2010.08.13. 08:58

 Nem mintha nagyon álmos lettem volna ma reggel, de ettől aztán még jobban felébredtem... Nehéz elképzelni, hogy a norvég Shining egy évtizede még akusztikus jazzt játszott. 2005-ben azonban úgy döntöttek, hogy másfelé veszik az irányt és a Jorgen Munkeby szaxofonos/multi-instrumentalista vezette csapat új zenei dimenziókat hódított meg, melyeket az 'In the Kingdom Of Kitsch You Will Be a Monster' című albumon a nagyérdeműnek is bemutattak ugyanabban az évben (még nem hallottam, de már dolgozom az ügyön..).

A 'Blackjazz' a formáció legfrissebb opusza, az album címe pedig a zenekar szerint az új anyag stílusát hivatott definiálni. Tehát ha a srácoknak igazuk van, akkor ez egy amolyan black metal - jazz lemez. Szerintem azonban ennél messzebbre megy a Shining: black/death/trash metal vokálok (értsd: sikítva és hörögve üvöltés, baljós suttogás..), eszelősen gyors és halálosan pontos dobolás, gyakori ritmus- és tempóváltások, többtételes szerzemények (melyek több esetben 10 percnél is hosszabbak, mégsem unalmasak), elektronikus kütyükkel előállított ütemek, zajos és sivító gitárok... és a Helter Skelter c. kompozícióban szaxofon, melynek eredményeként olyan korrekt free/noise/mathcore/jazz hibrid került ki a norvég fiúk keze alól, mely előtt szerintem John Zorn is simán fejet hajthat.

Az album hangzása a sok zajongás ellenére is eléggé steril és polírozott, de ennek a műfajnak ez nagyon is jól áll. Az egyetlen dolog, ami - annak ellenére, hogy ebben a zsánerben szinte kötelező - zavar engem a Shining hallgatása közben, az a már említett metálkodó vokálozás, nekem ez kevésbé jön be, de ezzel együtt is nagyon működik a Blackjazz, így 7/10-et simán érdemel.

A bejegyzés trackback címe:

https://zenekahetesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr602218380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása